4. června 2022 budou v Bejrútu prohlášeni za blahoslavené dva naši spolubratři – oběti největší genocidy křesťanů ve 20. století. K této příležitosti nám náš generální ministr napsal okružní list, v němž jsou i velmi zajímavé postřehy o době, v níž žili.
Prot. N. 00233/22
Všem bratřím Řádu
do jejich sídel
Tomáš a Leonard z Baabdathu, kapucínští kněží
misionáři a mučedníci
Drazí bratři,
Pán ať vás obdaří svým pokojem!
-
„Svatost je nejkrásnější tváří církve“ (papež František, Gaudete et Exsultate, 9). Uprostřed temné doby, kterou dnešní svět zažívá už více než dva roky a tváří v tvář nejisté budoucnosti nám Pán velkoryse nabízí dva nové blahoslavené: Tomáše a Leonarda z Baabdathu. Pocházejí z biblické země – zajisté – ale také z oblasti světa, která znala jen války a pronásledování. Libanon, tato malá země, která již Řádu darovala blahoslaveného Abouna Yaaqouba (Jakuba z Ghaziru), hlasatele kříže, bude mít radost oslavit blahořečení dalších dvou kapucínů, mučedníků a misionářů, a to letošního 4. června 2022 v Bejrútu. Kdo jsou tito dva noví blahoslavení Libanonci, kteří přicházejí, aby nás v této krizi, kterou prochází jejich země, náš Řád i celý svět, povzbudili?
Životopisný profil
-
Géries (Jiří) Saleh, budoucí bratr Tomáš, se narodil 3. května 1879 v Baabdathu, vesnici na libanonské hoře. Byl pátým dítětem maronitské rodiny se šesti dětmi. 17. listopadu 1881, se ve stejné vesnici narodil i Youssef (Josef) Oueiss, který si pak změnil příjmenína Melki. Byl sedmým dítětem maronitské rodiny s jedenácti dětmi. Oba byli pokřtěni a vyrůstali v Baabdathu, když série událostí vesnici rozdělila. Velká část rodin vesnice, která se cítila být utiskována, se obrátila nejprve na státní úřady a pak i na církevní, ale nadarmo. Skupina se nejprve připojila na několik měsíců k protestantům, než byli na zásah Apoštolského stolce přijati do latinské církve. Z Bejrútu přijeli kapucíni, aby je přijali, ale především, aby zmírnili napětí. Mezi těmito rodinami byly i rodiny Gériese a Youssefa. Pár měsíců nato, 19. listopadu 1893, přijali tito mladí adolescenti svátost biřmování v latinské církvi.
-
Spolu s dalšími kamarády z Baabdathu, byli oba mladíci osloveni příkladem kapucínů, což tehdy byli Italové, a zvolili si být misionáři jako oni. Po přípravě byli posláni do malého semináře svatého Štěpána v Istanbulu, který patřil Orientálnímu apoštolskému institutu. Tento institut byl zřízen pro formaci misionářů, kteří byli určeni pro Východ. Zatímco blahoslavený Abouna Yaaqoub dokončoval svůj noviciát v Ghaziru v Libanonu, spolu s kapucíny z Lyonské provincie, těchto pět mladíků opustilo všechno a beze strachu vypluli do Istanbulu, kam dorazili 28. dubna 1895. V různých regionech Turecka, včetně Istanbulu, už v prosinci 1894 vypuklo pronásledování křesťanů, obzvláště těch arménských.
-
Během čtyř let školního studia byli přijati do Třetího františkánského řádu, jak to bylo v tomto semináři zvykem. Pak, 2. července 1899 vstoupili do noviciátu: Géries přijal jméno bratr Tomáš Akvinský a Youssef se stal bratrem Leonardem z Porto Maurizio. Poté, co složili prosté sliby, studovali šest let filozofii a teologii v Bugià, blízko Smyrny, což náleželo ke stejnému institutu. Na kněze byli vysvěceni 4. prosince 1904, když se jejich konvent připravoval na velké oslavy zlatého výročí vyhlášení dogmatu o Neposkvrněném početí! 23. dubna 1906 složili misionářskou zkoušku a byli určeni pro misii v Mezopotámii, která byla tehdy svěřena Lyonské provincii. Než se odebrali do Mardinu v Mezopotámii, mohli navštívit Baabdath, svou rodnou vesnici.
-
Zde otec Tomáš vykovával apologetickou činnost ve styku s protestanty a syrskými pravoslavnými – podle eklesiologie té doby – věnoval se také katechezi, školní výuce, kazatelské a zpovědní činnosti. P. Leonard řídil školu, animoval Třetí františkánský řád a hlásal Slovo Boží, a to horlivě a vytrvale. Oba noví misionáři odváděli velmi dobré dílo s dětmi a mládeží. Navzdory jistým kritikám byli ve své službě velmi kreativní – divadlo, poezie, biblické hry atd.
-
Poprvé byl otec Tomáš oddělen od svého druha, otce Leonarda, po třinácti letech – v říjnu 1908. Od té chvíle byly jejich životní osudy nezávislé jeden na druhém. P. Tomáš byl tehdy přeložen do Kharputu v Malé Arménii, dva roky poté do Diarbekiru v Mezopotámii. Nadále houževnatě obhajoval víru, vyučoval, věnoval se katechezi, vedl školu a doprovázel Třetí řád. Podruhé a naposledy se ocitl v Libanonu, když vypukla první světová válka. Načež v dopisu své rodině napsal: „Strach se dotýká vás všech i mě. Ale k čemu je obávat se, když ani vlas z naší hlavy nespadne, aniž by to vůle Boží chtěla?“ Pak obnovuje svou důvěru k Bohu: „Můj život pochází od Boha. Může si ho vzít, kdy bude chtít.“
-
Otec Leonard, který byl v Mardinu, viděl, že jeho zdraví se v průběhu čtyř let zhoršilo. Byl tedy nucen si odpočinout roku 1910 v Mamuret-ul-Azizu v Malé Arménii, a pak – o rok později naposledy v Baabdathu, než byl ustanoven do Orfy. Na začátku první světové války je znovu v Mardinu s osmdesátiletým italským misionářem, otcem Danielem. 5. prosince 1914 vtrhli vojáci do kapucínského kostela, ale otec Leonard měl čas schovat Nejsvětější Svátost u blízkého Arména. Chtěl pak doprovodit sestry františkánky do bezpečnějšího města, ale místo toho se rozhodl zůstat v Mardinu, a to jen z lásky k otci Danielovi, který nebyl schopen odjet. Byl připraven na všechno.
-
3. června 1915 začalo hromadné zatýkání křesťanů – mezi nimi byl i arménský katolický biskup, blahoslavený Ignác Maloyan, a jeho kněží. Pak, 5. června došlo na otce Leonarda, který byl brutálně mučen, když opakovaně odmítal nabídku, že si může zachránit život, když konvertuje k islámu. Během této doby uvěznění se vězení stalo katedrálou, kde se modlilo, zpovídalo a sloužily se mše. 10. června 1915 byl P. Leonard odveden pryč spolu s dalšími 416 lidmi v prvním konvoji do Diarbekiru. Měl tu čest být v čele průvodu. Během této cesty dostal biskup od policejního komisaře dovolení zastavit se k poslední modlitbě: proměnil chléb a nechal rozdávat přijímání. Poté, co znovu odmítli konvertovat k islámu, byli všichni zmasakrováni a jejich těla byla naházena do jam a děr.
-
Mezitím byl 22. prosince 1914 P. Tomáš spolu s jedním spolubratrem vyhnán z Diarbekiru a našel útočiště v Orfě. Po Velikonocích začal vycházet najevo plán na vyhlazení křesťanů v Orfě: byli pozabíjeni vojáci, významné osobnosti i kněží všech křesťanských vyznání. Tak i jeden arménský katolický kněz, který hledal útočiště, nebyl přijat nikde jinde než u kapucínů. Kvardián a otec Tomáš prokázali hrdinskou lásku, když mu poskytli útočiště. 24. září 1916 byl arménský kněz uvězněn a konvent byl prohledán: mezi nalezenými předměty byla také malá pistole nalezená – jak se tvrdilo – v pokoji otce Tomáše. Tato zbraň posloužila jako důkaz před válečným soudem, aby byl odsouzen k smrti. V této době každý den prosil Krista v Eucharistii, aby arménskému knězi odebral utrpení a daroval je jemu.
-
Tři měsíce poté, byl se svými druhy zatčen a v zimě v dešti poslán, aby se hlásil v Marascu. Byl týrán, ponižován, ponechán o hladu a držen ve špinavých vězeních, takže nakonec z vysílení dostal i tyfus. Když přijeli do Marascu, jeho druhům nebylo dovoleno zavolat lékaře, než až po třech dnech a díky zásahu jednoho holandského františkána, který mu uděloval poslední svátosti, ale to už bylo pozdě! Zemřel 18. ledna 1917, když utěšoval bratry, kteří pro něho plakali: „Nebojím se smrti. Proč bych se měl bát? Není to náš milosrdný Otec, který nás bude soudit? Proč nyní trpíme, ne-li pro jeho lásku?“
Velmi aktuální poselství
-
Při vytváření nových návrhů, abychom odpověděli na výzvy, kterým náš Řád musí čelit, máme mnohdy dojem, že musíme vymýšlet nové způsoby. Často jde o odvahu, která schází, když vidíme neochotu vydat je jinou cestou. Život blahoslavených Tomáše a Leonarda mi obzvláště připomíná tři aktuální témata našeho kapucínského řádu: formaci, misie a absolutní důvěru k Bohu.
-
Zmenšující se počet bratří nás v mnohých částech světa donutil myslet na spolupráci ve formaci a někdy i na společný noviciát. Tváří v tvář krizi povolání na konci XIX. století náš Řád založil Orientální apoštolský institut, který měl své stanovy, svůj jazyk, své formátory, svůj formační plán atd. Kandidáti pocházeli z různých zemí (z Německa, Arménie, Bulharska, Řecka, Itálie, Libanonu, Turecka atd.) a byli určeni k tomu, aby šli tam, kde to bylo zapotřebí. Stačí si přečíst výroční zprávy v našich Analectech, abychom si to uvědomili. Jaký byl výsledek? Nejen, že to dalo Řádu mnoho bratří, ale přineslo to i plody svatosti: blahoslavení Tomáš a Leonard i jejich druh, služebník Boží Mons. Cyril Zohrabian, všichni byli hrdí na to, že patřili k tomuto institutu.
-
Ve svém listu Řádu na začátku nového šestiletí (Děkujme Pánu!), jsem vyzval „celý Řád, abychom začali uvažovat o misijním rozměru našeho života“ (č. 54). Pán nám v tomto roce dává dva blahoslavené, kteří nebyli jen mučedníky, ale také dvěma mladými misionáři. Mezi podmínkami pro přijetí mladých do Orientálního apoštolského institutu byla kromě řeholního povolání i touha být misionářem. Už od počátku měli chlapci před očima misijní poslání institutu. Než byli přijati do noviciátu, museli vyjádřit svou vůli zasvětit se misiím v zahraničí. Následně, před časnými sliby a před věčnými sliby podepisovali dokument, v němž se zavazovali, že se oddají misiím bez nároku na návrat do své vlasti. Tito mladíci opouštěli s odvahou všechno, aniž by se ohlíželi zpět: rodiny, přátele, kulturní prostředí, zemi, jazyk… Opouštěli všechno a celým srdcem a velkoryse se zasvěcovali misii, aniž by něco požadovali či nárokovali. Toto vše jim bylo jasné už od začátku jejich procesu rozlišování a formace. „Jsem velmi zaneprázdněn, ale také velmi šťastný“, psal Leonard svému generálnímu ministrovi na začátku svého misijního působení. Den nato píše Tomáš: „Boží milosrdenství nám k našemu štěstí darovalo misii v Mezopotámii.“ Radost probleskuje ze všech jejich listů: radost, že jsou misionáři, navzdory všem problémům a pronásledování. Blahoslavení Tomáš a Leonard nás nutí k tomu, abychom si rozmysleli, jak už od prvního kontaktu budeme našim mladým kandidátům prezentovat kapucínské povolání.
-
Okolnosti, v nichž žili blahoslavení Tomáš a Leonard nebyly lepší než ty naše: genocida křesťanů v Libanonu (1860), v Turecku (1894-1896; 1909; 1915-1916), italsko – turecká válka o Libyi (1911- 1912), balkánské války (1912-1913) a nakonec první světová válka. V této velmi obtížné situaci psal Tomáš generálnímu ministrovi: „Musíme se jen odevzdat do rukou milosrdného Boha“; „Nevíme, co je pro nás připraveno a co má pro nás v záloze Boží prozřetelnost. Ať se stane jeho svatá vůle“; „Mějme víru v Toho, který řekl: důvěřujte, já jsem přemohl svět“. Leonardův postoj byl stejný: „Bůh ať co nejdříve ukončí tuto válku, příčinu mnohého zla“; „Jsme zcela v rukou Božích. Ať se stane jeho svatá vůle.“ Jejich příklad nás povzbuzuje k absolutní důvěře v Boha v obtížné situaci, kterou prochází náš svět a tváří v tvář početnímu úbytku našeho Řádu v některých oblastech světa. Důvěra k Bohu je mírou naší víry v Něho. Tváří v tvář všem problémům a válkám opakujme s P. Tomášem: „Mám naprostou důvěru, dobrý Bůh nás neopustí“.
-
Moji drazí bratři, oba blahoslavení Tomáš a Leonard, zabití in odium fidei (z nenávisti k víře), během nejhorší genocidy XX. století jsou obdivuhodným příkladem lásky a bratrského sebezáporu. Uprostřed tohoto pronásledování, které mělo na svědomí dva miliony obětí, ten první se obětoval za jednoho arménského kněze, ten druhý za spolubratra. Blahoslavení Tomáš a Leonard ať vyprosí všem bratřím Řádu misijní horlivost, kterou žili a hrdinskou lásku, která je vedla k tomu, aby se úplně vydali. I když se stále modlím za Ukrajinu, mé myšlenky patří především bratřím z generální kustodie Středního Východu, která je na území dvou států, Libanonu a Sýrie, které jsou zkoušeny válkami a ekonomickými, politickými a sociálními krizemi. Příklad blahoslavených Tomáše a Leonarda, spolu s příkladem Abouna Yaaqouba, ať jim pomáhá, aby se zcela odevzdali do rukou Páně a kéž „Bůh ukončí tento stav věcí“, jak to psal P. Leonard.
S bratrským pozdravem,
Br. Roberto Genuin, OFMCap.
generální ministr
Řím, 24. dubna 2022
Neděle Božího milosrdenství
Svátek sv. Fidela ze Sigmaringen
prvomučedníka Propaganda Fide